dimecres, 23 de maig de 2012

Els llibres d'empresa



Quan explico que faig llibres d’empresa i que, de fet, ja n’he publicat uns quants per encàrrec de firmes tan conegudes com San Miguel (les cerveses), Eroski o Gaes, la gent em mira amb cara de sorpresa. Fins i tot, de vegades, he trobat cares de compassió, que van seguides de frases com: “I això no és una mica… feixuc?”. I jo sempre contesto: “Com autora, és molt més interessant i agraït del que a primera vista podria semblar”. I el perquè és fàcil d’entendre: els llibres d’empresa (almenys els que he fet fins ara) si bé volen destacar uns valors i la trajectòria de la companyia que els encarrega, comporten una feina d’investigació que, sovint, esdevé apassionant. No hi sol haver material imprès sobre la història de la companyia en qüestió (potser alguna memòria anual o alguna publicació interna produïda pel departament de màrqueting), ni tampoc sobre les persones que la van fundar, normalment fa un munt d’anys. Això implica fer moltes entrevistes, estirar fils, buscar documents perduts, contrastar informació, documentar-se sobre la situació social, política, cultural… dels períodes històrics que inclou el naixement i el desenvolupament de l’empresa, etc.


I, a l’hora d’escriure, sempre evito presentar un compendi de dades (com si es tractés d’una cronologia ben desenvolupada i prou), sinó que procuro explicar de forma amena i entretinguda les anècdotes més entranyables que, al llarg dels anys, han format part del dia a dia de l’empresa. Intento explicar fets reals tot utilitzant elements propis dels relats de ficció. En certa manera (i salvant les distàncies, que aquí són molt llargues!), la idea és contemplar alguns dels principis del 'nou periodisme', que van posar tan de moda cap als anys seixanta periodistes i escriptors de referència com Tom Wolfe o Truman Capote.

Intentant seguir aquesta filosofia (si més no, procurant que cada llibre d’empresa sigui alguna cosa més que una simple recopilació històrica), ara acabo de fer el llibre de Dordal, una empresa de Santa Perpètua de Mogoda que es dedica a la venda de maquinària per a l’alimentació ("a crear solucions a la mida de les necessitats d'aquest sector", com diuen ells).  El vàrem presentar dimarts passat, el dia 15 de maig, a la fira BTA2012, al recinte firal de la Gran Via (Barcelona). El llibre, produït pel dissenyador gràfic i impressor Fran Masip, de MQuatre, es titula 'La mecànica del éxito' i fa un recorregut per la trajectòria vital de Juan Dordal Pujadas, el fundador de la companyia, tot començant per la interessant història dels seus avantpassats, oriünds de la Plana de Vic i que participaren en la creació de l'emblemàtica La Piara durant els anys vint.


Llibres com aquest es converteixen, sovint, en una carta de presentació per a les empreses, perquè a les seves pàgines hi veuen reflectits els seus valors, el seu caràcter, a més, és clar, de la seva història i un munt d’anècdotes i imatges que, com a mínim, els fan somriure, perquè els recorden com eren les coses abans i com ha estat el camí que els ha dut fins el present.







Durant la presentació, junt a Fran Masip, editor i impressor del llibre.